Profilaktyka udaru mózgu

Aby zapobiec udarowi mózgu, należy zadbać o zbilansowaną dietę i aktywność fizyczną. Rzucenie palenia i ograniczenie alkoholu zmniejszy ryzyko pojawienia się choroby. Warto też zadbać o prawidłowe ciśnienie krwi i kontrolować poziom cukru.

Zapobieganie udarowi – dieta

W profilaktyce udaru mózgu bardzo istotna jest dieta, która powinna dostarczać prawidłowej ilości witamin i minerałów. Są to m.in. witaminy C i A, które hamują działanie wolnych rodników. Należy też zadbać o obecność produktów bogatych w potas, który usprawnia pracę układu krążenia. Warto ograniczyć ilość czerwonego mięsa, które uszkadza naczynia krwionośne. Najlepiej zrezygnować z tłuszczów zwierzęcych. W jadłospisie powinny się natomiast znaleźć nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Osoby, u których występuje ryzyko tworzenia się zakrzepów mogą włączyć do swojej diety suplementy i leki zapobiegające ich powstawaniu, np. Xarelto.

Kontrola poziomu cukru

Ryzyko udaru mózgu wzrasta u osób chorych na cukrzycę. Choroba ta uszkadza naczynia krwionośne. Ważne, aby diabetycy regulowali poziom cukru we krwi, co pozwoli uniknąć rozwoju choroby.

Aktywność fizyczna zmniejszy ryzyko udaru

Wysiłek fizyczny reguluje ciśnienie tętnicze i uelastycznia naczynia. Poprawia też funkcjonowanie układu krążenia. Regularne uprawianie sportu to istotny czynnik w profilaktyce udaru mózgu. Osoby, które mają problemy z krążeniem powinny wybrać spacery, jazdę na rowerze lub pływanie. Aktywność fizyczna pozwala uchronić się przed nadwagą, która zwiększa ryzyko udaru.

Regulowanie ciśnienia krwi

Nadciśnienie to kolejna z przyczyn choroby. Należy je regulować za pomocą leków oraz diety i wysiłku fizycznego. Prawidłowa wartość ciśnienia to nie więcej niż 140/90 mmHg.

Unikanie stresu

Unikanie stresujących sytuacji pozwala obniżyć ryzyko wystąpienia udaru. Stres wpływa bowiem na duże ilości adrenaliny, która zwiększa ilość krwi dostającej się do serca. Przez to podnosi się ciśnienie tętnicze, co jest niekorzystne dla zdrowia. Warto nauczyć się skutecznego relaksowania i zadbać o wypoczynek.

Rzucenie palenia

Palenie to kolejny z czynników, który zwiększa krzepliwość krwi, podwyższając ryzyko udaru. Dodatkowo uszkadza też naczynia krwionośne i obkurcza je, co może powodować nadciśnienie.

Ograniczenie alkoholu

Nadużywanie alkoholu znacząco zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia udaru krwotocznego. Warto ograniczyć jego ilość w diecie.