Aspartamem warto zastąpić cukier spożywczy

Spożywanie cukru naraża nas na problemy ze zdrowiem. Wie to prawie każdy. Nikt jednak specjalnie nie stosuje się do zaleceń lekarzy. Trudno bowiem zrezygnować z przyjemnego doznania, jakiego dostarcza cukier. Na szczęście można połączyć wodę z ogniem, czyli cieszyć się słodkim smakiem i nie doświadczać negatywnych konsekwencji, jakie się zwykle z nim wiążą.

Wiele zalet i brak wad

 

Spożywanie produktów słodzonych sacharozą pobudza w mózgu ośrodki zlokalizowane w sąsiedztwie tych, które odpowiadają za stan przyjemności. Dzieje się tak, gdyż powstała po rozpadzie sacharozy glukoza uruchamia wydzielanie endorfin zwanych hormonem szczęścia (ta sama substancja jest aktywowana np., gdy uprawiamy sport przez minimum 30 minut czy w trakcie uprawiania seksu).

Jedzenie wyrobów zawierających cukier przynosi jednak zgubne konsekwencje. Nadmiar sacharozy prowadzi do poważnych chorób metabolicznych (nadwaga i otyłość, cukrzyca), krążenia (miażdżyca, nadciśnienie), genetycznych (nowotwór) i układu sercowo-naczyniowego (zawał, choroba niedokrwienna).

Na listę negatywnych konsekwencji, do których prowadzi nadmiar cukru spożywczego w diecie, należy również dodać problemy z zębami, a dokładnie – próchnicę. Ta przypadłość może zapoczątkować szereg innych kłopotów zdrowotnych, np. bóle stawów, spadek odporności, reakcje alergiczne.

Czy w takim razie należy odstawić cukier i przez resztę życia się umartwiać? Warto wykonać pierwszą część zalecenia. Co do reszty – nie ma takiego przymusu! Jest bowiem aspartam. To sztuczny środek słodzący, którym warto zastępować sacharozę.

Ten wytwarzany w laboratorium słodzik nadaje napojom i wyrobom bardzo słodki smak, ale prawie nie ma kalorii. Można więc cieszyć się słodyczą i nie martwić się przyrostem wagi. Warto dodać, że słodycz, którego źródłem jest słodzik, utrzymuje się w ustach bardzo długo.

Substancja ta nie zawiera też sacharozy, więc jej trawienie nie zagraża zębom. Aspartam odznacza się niskim indeksem glikemicznym. Oznacza to, że jego spożywanie nie podnosi stężenia glukozy ani insuliny.

Czy są jakieś wady przestawienia się na aspartam? Środka tego nie można dodawać do wypieków, gdyż w wysokiej temperaturze rozpadnie się na czynniki proste, czyli kwas asparaginowy i fenyloalaninę.